Skolen
Introkursus
For at skabe et fælles fundament af viden, sprog og forståelse deltager alle pædagogiske medarbejdere og ledere i et 2 dages kursus, hvor de introduceres til neuroaffektiv- og positiv psykologi samt livsduelighed.
Positiv psykologi og forskning inden for resiliens er kort fortalt begge videnskaber om trivsel og optimal livsduelighed. På disse introduktionsdage præsenteres både forskning inden for neuroaffektiv udviklingspsykologi og positiv psykologi. Der tages udgangspunkt i viden om det sunde menneske, og i resiliensforskning, der bidrager med viden om, hvad der har betydning for, at mennesker opnår livsduelighed. Begge forskningsfelter bidrager til viden om, hvordan pædagoger og lærere i en pædagogisk hverdag fremmer, at børn og unge trives og opnår livsduelighed også selv om de møder modstand.
Mentalisering
Mentalisering er at forstå egen og andres adfærd ud fra mentale tilstande. Mentale tilstande er blandt andet følelser, tanker, behov, mål og handlegrunde for deltagelse i fællesskaber. I dette modul indgår fokus på både børnenes, de unges og de professionelles mentalisering, og hvordan der kan arbejdes systematisk med mentalisering i kollegialt samarbejde.
Arousal pædagogik
I dette forløb vil deltagerne med udgangspunkt i viden om professionelles, børns og unges arousal, skabe læringsmiljøer, der kan fremme læring samt forebygge konflikter mellem børn og mellem børn og professionelle.
Læringsdagene tager udgangspunkt i viden om professionelles, børns og unges individuelle og kontekstuelle arousal-niveauer.
Undervisere
Undervisere på kompetence- og praksisudviklingsforløbet kan kontaktes på pr. mails.